Als je een klacht hebt, is het belangrijk dat je zo spoedig mogelijk na het ontstaan van de klacht contact opneemt met de betrokken vestiging. De medewerker zal eerst proberen het probleem met je op te lossen.
Mocht het onverhoopt niet lukken om gezamenlijk tot een oplossing te komen, dan kun je een beroep doen op de klachtenregeling van Hoekstra en van Eck. Hiervoor kun je het klachtenformulier invullen dat bij het kantoor te krijgen is. Op dit formulier geef je niet alleen aan wat je klacht is, maar ook wat je voorstel tot oplossing van de klacht is. De kantoorleider zal bemiddelen om tot een voor beide partijen aanvaardbare oplossing van de klacht te komen. Je mag van het kantoor verwachten dat deze probeert binnen twee maanden de klacht tot je tevredenheid af te handelen.
Als de klachtenbemiddeling naar jouw oordeel niet is geslaagd, kan de Centrale Organisatie van Hoekstra en van Eck de klacht nogmaals onderzoeken en beoordelen. Ben je dan nog niet tevreden over de geboden oplossing, dan kan je de klacht voorleggen aan de afdeling Consumentenvoorlichting van de NVM of het Klachteninstituut Financiële Diensten KiFiD, afhankelijk van de aard van je klacht. Zij kunnen je dan informeren over wat er van Hoekstra en van Eck verwacht had mogen worden en op welke wijze je wellicht alsnog een oordeel over de klacht of het geschil kunt krijgen.